Helsinki could learn from Tallinn's retail stores

September 17, 2024

Helsinki could learn from Tallinn's retail stores

Meidän on varmistettava, että suomalaisessa kaupan kentässä on tilaa kaikille – niin suurille, pienille kuin moderneillekin.

Vuosia on jo hoettu, että Suomen tulisi ottaa mallia naapurimaamme Viron digitaalisista palveluista ja niiden ketteryydestä. Uskallan väittää, että nyt on aika katsoa mallia Suomenlahden toiselta puolelta myös ruokakaupan murrokseen.

Suomalaiset marketit ovat kiistatta erinomaisia, mutta valitettavasti niiden valta on keskittynyt liian harvojen käsiin. Tämä ei pelkästään rajoita kuluttajien valinnanvapautta, vaan myös vaarantaa pienempien kivijalkakauppojen ja erikoisliikkeiden selviytymistä. Samalla vaikeutuu uusien toimijoiden, kuten ruoan verkkokauppojen, tulo alalle.

Konsulttiyhtiö Accenturen johtava konsultti Harri Hokkanen toteaa osuvasti Helsingin Sanomissa (15.8.): ”Suomessa olisi varmaan hurja määrä ulkomaisia ruokakaupan toimijoita, jos tämä olisi kiinnostava markkina. Tyly fakta on, että ruokakaupan parhaat paikat on jo viety. Sen huomaa, kun katsoo missä nykyiset myymälät sijaitsevat.” Tämä lausunto korostaa, kuinka vaikeaksi tilanne on muodostunut uusille toimijoille – erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille.

Niin kotimaisten kuin ulkomaisten tulokkaiden asema on käymässä yhä haastavammaksi suurten ketjujen hallitessa markkinoita. Niillä olisi kuitenkin elintärkeä arvo sekä paikallistaloudelle että kaupunginosien elinvoimaisuudelle. Suurten markettien dominointi on jo käytännössä hävittänyt Suomesta kaikki vaihtoehdot, mikä heikentää kuluttajien valinnanvaraa ja rapauttaa paikallistaloutta.

Miten sitten Tallinnassa? Virossa ruokakaupat toimivat Suomea kilpailullamma markkinalla, ja sen tulisi olla myös meidän tavoitteemme. Pääsyynä tähän ovat itsenäisemmät tukut ja hajaantuneempi logistiikka. Tarjontaa on yksinkertaisesti monipuolisemmin, ja lisäksi ruoan verkkokauppa kehittyy maailman johtavaa tahtia.

Suomalaiset tuotteet ja palvelut näyttävätkin pärjäävän hyvin Viron markkinoilla. Ostoksensa voi tilata kotiin lukuisten paikallisten ketjujen lisäksi vaikkapa Stockmannista, Prismasta tai Wolt Marketista. Tämä kertoo siitä, että kilpailu ja avoin markkina voivat tuottaa hyötyä sekä kuluttajille että tuottajille.

Meidän on varmistettava, että suomalaisessa kaupan kentässä on tilaa kaikille – niin suurille, pienille kuin moderneillekin. Tähän tarvitaan rohkeaa poliittista tahtoa, joka asettaa puitteet aidolle kilpailulle. Kaupalla on paljon valtaa siihen mitä kulutamme ja siksi kuluttajat ansaitsevat monipuolisen kattauksen erilaisia toimijoita. Näin voimme myös varmistaa, että markkinoilla on kestäviä ja paikallisia vaihtoehtoja, ja että kaupunkimme ja taajamamme pysyvät elinvoimaisina.

Kirjoitus on julkaistu alunperin Kauppalehdessä 17.9.: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/helsinki-voisi-ottaa-oppia-tallinnan-ruokakaupoista/3ae0e039-7fd5-47fe-96d8-5b34c15bdae4

Kuva: Raul Gonzalez Escobar